W jaki sposób troszczyć się o szkliwo według zaleceń stomatologa?

Czy noszenie aparatu ortodontycznego jest ostatnim etapem leczenia?
25 lutego, 2021
Przeznaczenie koron protetycznych od dentysty
26 lutego, 2021

Celem szkliwa jest ochrona zębiny na całej powierzchni korony zębowej przed wszystkimi niekorzystnymi czynnikami, które z reguły oznaczają uszkodzenia zębów. Z tego powodu troska o szkliwo oraz wspomaganie go jest jednym z najistotniejszych działań, jakie należy robić w trosce o zdrowe zęby.

Z reguły szkliwo ulega uszkodzeniu ze względu na dwa główne czynniki. Pierwszy to kwasy wynikające z bakterii, drugim naturalne ścieranie. Bywa tak, że na skutek problemów np. wady zgryzu albo bruksizm, czyli zgrzytanie zębów, ścieranie szkliwa pojawia się wcześniej. Oba te przypadki można zniwelować dzięki wizycie u dentysty.

Jeśli chodzi o szkliwo najczęstszym problemem jest demineralizacja, wywoływana przez bakterie i kwasy. Umocnienie szkliwa zębów można osiągnąć przez poprawną dietę, gdzie np. zmniejszymy przyjmowanie cukrów. Znaczny wpływ na wzmocnienie i odbudowę szkliwa ma także zastosowanie fluoru. Jego działanie przeciw próchnicy przynosi efektywne wyniki, szczególnie, jeżeli pacjenci szczotkują zęby pastą z fluorem oraz często odwiedzają stomatologa na zabieg fluoryzacji.

Również staranne mycie oraz prawidłowa higienizacja, pozwalają zachować szkliwo w dobrym stanie. Jeśli jednak okaże się, że pacjent z różnych przyczyn ma kłopoty ze szkliwem, najlepszym sposobem jest konsultacja ze stomatologiem, który sprawdzi, jaka metodą można odnowić lub zastąpić uszkodzone szkliwo.