Często zadawane pytania

Sprawdź, jakie pytania najczęściej zadają nam pacjenci. Dentyści z naszego gabinetu stomatologicznego odpowiadają!

1Czy można leczyć zęby na raty?
Leczenie stomatologiczne bywa drogie, dlatego nasz gabinet stomatologiczny udostępnia medyczny kredytu MEDIRATY. To przemyślany sposób podzielnia wydatku na minimalne raty. Ich wysokość oraz okres spłaty dopasowuje się do możliwości pacjenta. To bardzo pomocne dla tych, którzy nie mają dużej gotówki, a potrzebują błyskawicznej pomocy dentysty bez czekania w kolejce NFZ.
2Co to jest endodoncja?
Endodoncja to inaczej leczenie kanałowe, które polega na ratowaniu bardzo zepsutych zębów z zainfekowaną próchnicą miazgą zębową. Z reguły stomatolog endodonta przeprowadza kanałowe leczenie pod mikroskopem, aby jak najdokładniej oczyścić ząb. Często to ostatni sposób, ochrony zęba przed usunięciem i przymusem wykonania implantu lub protezy.
3Jak powstaje próchnica?
Próchnica, czyli najbardziej powszechna z chorób zębów i przyzębia, powstaje przez obecność bakterii w jamie ustnej, które osłabiają szkliwo chroniące zęby. Z reguły, powodem powstawania próchnicy jest zbyt mała profilaktyka jamy ustnej i zgromadzone resztki pokarmów. Im dalej próchnica dociera do zębów, tym nieprzyjemniejsze wywołuje szkody. Lekarstwem są systematyczne wizyty w gabinecie stomatologicznym oraz fachowe zabiegi higienizacji.
4Czy krwawienie dziąseł to normalny objaw?
Ten problem najczęściej występuje z powodu niedokładnej higieny, leków lub złej diety. Z reguły za krwawienie dziąseł odpowiadają bakterie, które z czasem przyczyniają się do powstawania paradontozy i innych chorób zębów i przyzębia. Dentyści alarmują, aby nie lekceważyć krwawienia dziąseł i od razu zgłosić się do dentysty, by lekarz mógł ocenić źródła krwawienia i jakoś problemowi zaradzić.
5Dlaczego warto zabrać dziecko do dentysty?
Rodzice bardzo błędnie uważają, że zębów mlecznych nie trzeba leczyć. Dzieci od początku rozwoju powinny być pod stała opieką dentysty. Dzieci zazwyczaj niedokładnie myją ząbki, dlatego warto obserwować i zapobiegać powstawaniu próchnicy. Choroba ta łatwo przenosi się na zęby stałe. Warto również ocenić, czy dziecko nie ma wad zgryzu oraz zachęcać je do właściwej pielęgnacji. Im wcześniej dziecko wie, że stomatologa nie trzeba się bać, tym lepiej.
6Jakie są rodzaje aparatów na zęby?
Aparat metalowy – zbudowany z łuku połączonego z zamkami przyklejanymi do pojedynczych zębów, dzięki niewielkim gumkom tzw. ortodontycznych ligatur. W zależności od potrzeb pacjentów można wybrać metalowe zamki albo mniej widoczne zamki ceramiczne albo na przykład porcelanowe. Aparat lingwalny — ten aparat wygląda jak aparat tradycyjny ortodontyczny, z tym wyjątkiem, że zakłada się go od wewnętrznej językowej strony. To sprawia, że jest zupełnie niewidoczny. Aparat orthocaps — składa się z 2 przezroczystych nakładek, które są indywidualnie dopasowywane przez dentystę. Ten niewidzialny aparat ortodontyczny podoba się zwłaszcza tym, którym zależy na wysokiej estetyce.
7Jakie są zalety sztucznych zębów?
Implanty, czyli potocznie sztuczne zęby, to najbardziej znany i stabilny sposób wypełnienia przerwy po usunięciu zęba. Poza ich wytrzymałością, do różnych zalet implantów zalicza się to, że bardzo dobrze imitują zęby naturalne i stanowią ich podparcie. Dzięki temu powstrzymują proces zanikania kości szczęki oraz przywracają właściwe funkcje szczęki. Zdaniem stomatologów w pielęgnowanej poprawnie jamie ustnej implanty posłużą na wiele lat. W najlepszych klinikach implanty są sporządzane z najlepszych materiałów.
8Kiedy można wszczepiać implanty?
Implanty sprawdzą się w przypadku braku pojedynczych zębów lub w przypadku znaczniejszych luk. Przerwy po usuniętych zębach powinno się uzupełniać, by nie dopuścić do zanikania kości. ten proces może zatrzymać zabieg wszczepienia implantu. Stomatolodzy zalecają implanty, ponieważ są wytrzymałe oraz przywracają piękno uśmiechu.
9Kiedy nie wolno wszczepiac implantów?
Obecnie jest tylko kilka ograniczeń do wszczepiania implantów. Za sprawą postępu stomatologii zabieg aplikacji implantów jest wysoce bezpieczny. Implantów nie powinno się wszczepiać tylko kobietom w ciąży, osobom z problemami krzepliwości krwi, nowotworem czy nieustabilizowaną cukrzycą. Pozostałe przeciwwskazania trzeba omówić z dentystą. Zwykle konsultacji potrzebują osoby z chorobami psychicznymi, chorobami serca albo z Parkinsonem. Z stomatologiem powinni porozmawiać również osoby palące.
10Jak wiele wizyt kontrolnych potrzeba podczas leczenia ortodontycznego?
O programie wizyt kontrolnych decyduje ortodonta. Z reguły wynika to ze przypisanej metody leczenia i potrzeb pacjenta. W teorii osoby noszące ruchome aparaty ortodontycznym muszą stawić się w gabinecie dentystycznym raz na 2 lub 4 miesiące. Przy stosowaniu aparatów stałych wizyty są szybsze: co 4-5 tygodni. W trakcie tych wizyt stomatolog reguluje aparat ortodontyczny i ocenia rezultat leczenia .
11Czy przed założeniem aparatu muszę usuwac zęby?
Zdarza się tak, że bez wyrwania zęba albo zębów nie da się wyleczyć wady zgryzu. Żeby możliwe było odpowiednie nastawienie zgryzu i przesunięcie zębów, niekiedy niezbędne jest większe miejsce w jamie ustnej, z tego względu dentyści zlecają czasem usunięcie zęba.
12Czy alergia przeszkadza w leczeniu ortodontycznym?
Nie, ale dentysta musi być świadom alergii pacjenta. Alergią bezpośrednio związaną z ortodoncją jest alergia na nikiel. W takim wypadku ortodonta może dobrać zamki z innego tworzywa w stałym aparacie ortodontycznym, np. ceramiczne albo nowy system nakładek Orthocaps, które korygują zęby bez stosowania metalowych elementów.
13Czy aparat na zęby przeszkadza w funkcjonowaniu?
Do aparatu trzeba się przyzwyczaić. Na początku mówienie, jedzenie i picie może sprawiać kłopot nim cała jama ustna przywyknie do obecności aparatu, jednak stomatolodzy uspokajają: te trudności znikają z biegiem czasu.
14Zepsułem aparat na zęby - co robić?
Jak najszybciej skontaktuj się ze swoim ortodontą! Absolutnie nie wolno próbować naprawiać aparatu samodzielnie, bo to może zniszczyć efekty jego pracy.
15Na jakim etapie kończy się leczenie ortodontyczne?
Z reguły po zdjęciu aparatu na zęby pacjenci muszą mieć aparat retencyjny. Jego misją jest zapobieganie powrotu zębów do uprzednich miejsc. Zwykle stomatolog ortodonta stwierdza, czy aparat retencyjny stanie się potrzebny oraz na jak długo.