Dlaczego należy zdejmować na noc ruchome protezy zębów?

kiedy warto kupić aparat ortodontyczny dla dziecka
20 lutego, 2021
Zdrowa jama ustna – jak to osiągnąć?
21 lutego, 2021

Niezależnie od tego, jak dokładnie ruchoma proteza zębowa była dostosowana do jamy ustnej pacjenta, istnieje kilka czynników, jakie przekonują, że z protezami zębowymi nie należy spać. Jedną z podstawowych przyczyn, według których trzeba ściągać protezę do snu, jest to, że odkładają się na niej bakterie. Polecenia stomatologów są takie same. Żeby proteza służyła bez zastrzeżeń, powinno się ją odpowiednio myć oraz dbać. Mycie jamy ustnej i dokładne mycie protezy ma duży wpływ na hamowanie rozwoju bakterii oraz utrzymywanie zdrowia.

Ponadto, używając protezy ruchomej, jesteśmy narażeni na obcieranie dziąseł. Obtarcia i podrażnienia mogą powodować stany zapalne dziąseł, z tego względu warto dawać odpoczynek błonom śluzowym nocą. Innym ważnym czynnikiem decydującym o tym, że trzeba wyjmować protezę na noc jest ryzyko zadławienia. W trakcie nocy, nie jesteśmy zupełnie świadomi naszych zachowań, co może skutkować uszkodzeniem albo połamaniem protezy oraz zadławieniem.

W sytuacji, kiedy nie wie się jak powinno się postępować z protezą, warto skonsultować swoje obawy z dentystą. Należy pamiętać, że regularna pielęgnacja protezy pozwala zachować ją w niezłym stanie na długo. Protezy zębowe zazwyczaj służą 5-7 lat. Po tym czasie zużywają się i powinno się wymienić je na nowe, by mieć pewność, że są dobrze dostosowane.