Jakie są typy licówek dentystycznych stosowanych w stomatologii estetycznej
21 sierpnia, 2020
Radiologia u dentysty
29 sierpnia, 2020

Pęknięty ząb – Jak go zamaskować?

Do pęknięcia albo złamania zęba może dojść na skutek różnych przyczyn. Uszkodzenie może powstać przez osłabienie zęba chorobą, uraz mechaniczny czy np. w rezultacie niedobrych nawyków (np. otwierania zębami butelek). W takiej sytuacji powinno się przede wszystkim spotkać się z dentystą. W czasie odwiedzin w gabinecie dentystycznym najlepiej dowiedzieć się, jakie rozwiązanie urazu okaże się najlepsze zdaniem dentysty.

Wiedząc, jak poważne jest złamanie zęba, da się zamaskować go w parę sposobów. Minimalne złamanie naprawi odrobina stomatologicznego kompozytu. Dobrym sposobem jest także wykorzystanie korzeniowo-koronowego wkładu. Natomiast pęknięcia oraz niewielkie złamania zasłoni licówka stomatologiczna. Zakłada się je na zębach, więc są bardzo dobrym sposobem zakrycia defektu. W wypadku głębszego złamania potrzebne będzie zaaplikowanie nowej korony. Korona stomatologiczna wykorzystywana jest także po leczeniu kanałowym, jakie ratuje ząb, gdy jego znaczna część ulega infekcji.

W wypadku wielkiego złamania zęba, jakie dociera aż do korzenia, przeważnie pozostałym sposobem zaradzenia na problem jest wyrwanie zęba. W tej sytuacji zazwyczaj dentysta poleca aplikację implantu stomatologicznego, który w najlepszy sposób odbuduje ząb na nowo. Metod odbudowy pękniętego lub złamanego zęba w klinice dentystycznej jest wiele, dlatego lepiej nie zwlekać.