Nadwrażliwość zębów na zimno i ciepło

U kogo lepiej nie wszczepiać implantów?
14 lutego, 2021
Leczenie kanałowe pod mikroskopem
15 lutego, 2021

Nadwrażliwość zębów na ciepło lub zimno zazwyczaj zauważamy podczas picia gorących i zimnych napojów lub podczas deseru złożonego z lodów i kawy. W takich sytuacjach dolegliwość objawia się przykrym bólem. Najczęstszą powodem nadwrażliwości są nieokryte zębowe szyjki. To prowadzi do kontaktu jedzenia z kanalikami zębinowymi, a one dają dostęp do porządnie unerwionej miazgi .

Zazwyczaj odsłonięcie szyjek zębowych następuje z powodu opuszczania się linii dziąseł lub uszkodzenia szkliwa. Tak samo dziąsła, a także szkliwo odpowiadają za osłonę zębów, więc jeżeli ulegną uszkodzeniu, niewystarczająca ochrona sprawia ból. Inną przyczyną są nieleczone ubytki próchnicowe lub latami stosowane ogólnie amalgamatowe. Amalgamat nie izoluje zbyt dobrze miazgi zęba od wpływu temperatury, z uwagi na to pacjenci noszący stare plomby mogą odczuwać dyskomfort.

Doraźny sposób by sobie ulżyć to stosowanie płukanek i past dla nadwrażliwych zębów. Przede wszystkim dzięki temu zatrzymuje się ryzyko pogłębiania się dolegliwości. W takiej sytuacji najwygodniej skontaktować się ze stomatologiem. W gabinecie stomatologicznym pacjent dostanie profesjonalne preparaty, które łagodzą reakcję nerwów oraz powodują zamknięcie zębinowych kanalików.

W walce z wrażliwością zębów na ciepło i zimno pomoże także wykluczenie z diety kwaśnych potraw oraz napojów oraz odpowiednia higiena jamy ustnej.