Jak radzić sobie z nadwrażliwością zębów na zimno?

Co należy robić po zabiegu wszczepienia implantu zębów
22 maja, 2020
Aparat ortodontyczny a zęby a leczenie zębów
9 czerwca, 2020

Jak radzić sobie z nadwrażliwością zębów na zimno?

Wrażliwość zębów na ciepło lub zimno zazwyczaj obserwujemy w czasie spożywania gorących i zimnych napojów lub w czasie deseru składającego się z lodów i kawy. Wtedy dolegliwość objawia się przykrym bólem. Najczęstszą przyczyną nadwrażliwości są odsłonięte zębowe szyjki. To pozwala na kontakt żywności z zębinowymi kanalikami, a następnie te dają dostęp do porządnie unerwionej miazgi .

Zazwyczaj odsłonięcie zębowych szyjek powstaje z powodu recesji dziąseł lub uszkodzenia szkliwa. Tak samo dziąsła, jak i szkliwo odpowiadają za ochronę zębów, więc jeśli ulegną zniszczeniu, brak osłony powoduje ból. Dodatkową przyczyną są nieleczone ubytki próchnicowe lub kiedyś używane powszechnie amalgamatowe. Amalgamat praktycznie nie izoluje miazgi zęba od wysokiej lub niskiej temperatury, stąd pacjenci mający amalgamatowe plomby mogą poczuć dyskomfort.

Doraźny sposób na ulgę to używanie past oraz płukanek na nadwrażliwość zębów. Głównie dzięki temu usuwa się ryzyko zwiększenia problemu. W takim wypadku najlepiej skontaktować się z dentystą. W gabinecie stomatologicznym pacjent uzyska profesjonalne preparaty, które zmniejszają reakcję nerwów oraz przyspieszają zamknięcie zębinowych kanalików.

W walce z nadwrażliwością zębów na ciepło i zimno zadziała również zmniejszenie w diecie kwaśnych potraw oraz napojów oraz szczególna higiena jamy ustnej.