Ekstrakcja ósemek – co robić, kiedy boli ósemka

Jak usunąć ząb zatrzymany?
8 lutego, 2021
Twój własny projekt uśmiechu
9 lutego, 2021

Usunięcie ósemek to bardzo znany zabieg w chirurgii stomatologicznej. Wykonuje się go, gdy pojawia się problem z zębami mądrości lub zapobiegawczo za pozwoleniem stomatologa chirurgicznego. Ósemki pojawiają się około dwudziestego roku życia. Zdarza się, że jest to nieprzyjemne doświadczenie, ponieważ ich wyżynanie wiąże się z silnym bólem. Problemem stają się jednak dopiero, gdy zęby te wyżynają się krzywo albo jeżeli nie ma dla nich miejsca. W takich sytuacjach pacjenci kierowani są na zabieg ekstrakcji. Ponadto powodem może być ich złe osadzenie w jamie ustnej, które grozi to niedokładnym czyszczeniem, a ono może ułatwiać rozwój próchnicy. Profilaktycznie usuwa się je, gdy jest ryzyko, że ząb będzie stwarzał problemy w przyszłości. Najlepszym wiekiem na ekstrakcję ósemek są okolice dwudziestego roku życia, ponieważ organizm jest wtedy w najlepszym stanie psychicznym i fizycznym. W tym wieku kości są już całkowicie rozwinięte i organizm lepiej radzi sobie z powrotem do zdrowia. Niegdyś zęby mądrości były człowiekowi niezbędne, jednak współcześnie spożywany pokarm uległ zmianie wraz z upływem czasu i tak naprawdę są one już niepotrzebne.

Ekstrakcja nie kojarzy się pacjentom najlepiej, jednak dzięki postępowi technologii stomatologicznej nie ma powodu do obaw. W celu złagodzenia bólu, chirurg stomatologiczny stosuje znieczulenie miejscowe, co sprawia, że ekstrakcja przebiega zupełnie bezboleśnie. Nawet gdy czasami ząb wymaga rozcięcia na kilka części, aby móc łatwiej go wyciągnąć.