Czym jest pionowe pęknięcie zęba – leczenie u stomatologa

Co to jest chirurgiczna resekcja zęba ?
30 września, 2020
Co według dentysty należy robić po usunięciu zęba?
9 października, 2020

Czym jest pionowe pęknięcie zęba – leczenie u stomatologa

Pionowe pęknięcie korzenia zęba to jeden z nieprzyjemnych przypadków, w których potrzebna będzie interwencja stomatologa. Z reguły do takiej sytuacji dochodzi na skutek poważnego zniszczenia kości. Powodem tego jest obecność schorzeń przyzębia, wad zgryzu lub psucia się zębów poprzez abrazję lub erozję. Korzenie są więc słabe i z tego powodu są mocniej narażone na uszkodzenia. Złamanie pionowe może pojawić się też z powodu powikłań leczenia kanałowego i zazwyczaj dotyczy trzonowych zębów w szczęce i przedtrzonowców –  w górnej.

Wykrycie pionowego złamania należy do trudnych. Niekiedy nawet zdjęcie RTG nie ukazuje dobrze miejsca złamania, co sprawia, że niełatwo zdiagnozować kłopot. Oczywiście stomatolog zrobi wszystko, żeby, wskazać prawidłową diagnozę i efektywnie zaradzić na problem. Mówić o tym, że problemem jest pionowe złamanie może nieprzyjemny ból zależny od temperatury lub siły nacisku podczas gryzienia. Zlekceważenie złamania może objawić się powstaniem przetoki.

Leczenie złamania pionowego niestety należy do skomplikowanych i bardzo często kończy się ekstrakcją zęba. Kluczowym krokiem jest właściwa ocena, dzięki czemu stomatolog będzie wiedział, jaką techniką może pomóc. Najlepiej także skupić się na samej profilaktyce pojawienia się takiego złamania. W tym przypadku zdecydowanie łatwiej przeciwdziałać, lecząc schorzenia przyzębia i dbając o higienę, niż leczyć bez ekstrakcji zęba. W czasie leczenia kanałowego stomatolog endodonta stara się, żeby nie doszło do powikłań.