implanty zębów u stomatologa co warto wiedzieć
mocne strony implantów zębowych wstawianych u stomatologa
16 lutego, 2021
Zgrzytanie zębami w nocy
17 lutego, 2021

Próchnica jest jedną z najczęstszych chorób zębów i przyzębia, jakie dentyści obserwują pacjentów. Wczesna faza tej dolegliwości nie jest widoczna gołym okiem, ani nie sprawia bólu, jednak im głębiej dostanie się do wnętrza zęba, tym gorsze straty oraz bardziej dotkliwy ból powoduje. Ząb zaatakowany przez próchnicę staje się czulszy oraz bardziej podatny na uszkodzenia. Często zmiany próchnicze dostają się do miazgi zębowej i są tak zaawansowane, że jedynym ratunkiem staje się leczenie kanałowe.

Najpowszechniejszą przyczyną powstawania próchnicy są bakterie, które głównie żywią się cukrami pochodzącymi z pokarmu. W wyniku aktywności bakterii następuje demineralizacja szkliwa zęba stanowiącego największą ochronę zębów. Jedzenie, które ma w składzie wysoką ilość cukrów, szczególnie wspiera rozwój próchnicy. Zwłaszcza nieodpowiednie dla wszystkich zębów są produkty lepiące, co łatwo przyczepiają się do powierzchni oraz często są ciężkie do usunięcia.

Poza różnymi czynnikami, które wspomagają rozwój próchnicy, wielkie znaczenie ma też higienizacja jamy ustnej. Na skutek mało starannego albo niezbyt częstego mycia, resztki po pożywieniu osiadają na powierzchni zębów oraz powodują powstawanie kamienia nazębnego. Resztki jedzenia to też ośrodek bakterii, które służą powstawaniu chorób zębów i przyzębia.

Z próchnicą można radzić sobie, dbając o czystość zębów, stosując pasty z fluorem i systematycznie odwiedzając swojego dentystę.