Poprawa uśmiechu – chirurgia dziąseł
6 lutego, 2021
Zwiększenie korony zębowej – plastyka dziąseł
7 lutego, 2021

Troska o kondycję jamy ustnej opiera się w głównej mierze na właściwej profilaktyce. W celu ochrony przed rozwojem bakterii i odkładania się resztek pokarmów, które przyczyniają się do wytwarzania się kamienia nazębnego, należy właściwie zadbać o zęby poprzez staranne czyszczenie. Poza takimi metodami jak szczotkowanie czy nitkowanie, dentyści zalecają, aby co najmniej dwukrotnie w roku zapisać się na wizytę w klinice dentystycznej, na profesjonalny zabieg usuwania kamienia nazębnego, nazywanego skalingiem.

Skaling jest przeprowadzany przez lekarza stomatologa lub certyfikowane higienistki . Metoda ta opiera się na zastosowaniu specjalnego ultradźwiękowego skalera, który dociera w najdalsze, trudnodostępne  zakątki, co sprawia, że ta metoda jest wysoce skuteczna. Wykorzystywane ultradźwięki powodują, że płytki kamienia nazębnego kruszą się i odrywają się od zębów, dzięki czemu można je bez przeszkód usunąć z jamy ustnej. Taki zabieg jest bezpieczny dla zdrowia, choć w różnych przypadkach może powodować dyskomfort u wrażliwszych pacjentów. Nie powinno się go jednak przeprowadzać u osób z osteoporozą, rozrusznikiem serca i u kobiet w ciąży.

Przeprowadzanie skalingu jest ważne z uwagi na to, że nawet najlepsza troska o jamę ustną nie eliminuje ryzyka tworzenia się kamienia nazębnego, który może być ścisłą przyczyną stanów zapalnych i rozwoju chorób dziąseł i przyzębia. Zwykle po skalingu, pacjenci poddają się także zabiegowi fluoryzacji dla zwiększenia ochrony zębów.