Czym jest pionowe ułamanie korzenia zęba – leczenie dentystyczne

Jakim zabiegiem jest chirurgiczna resekcja zęba w klinice dentystycznej?
11 marca, 2021
Co według stomatologów należy robić po wyrwaniu zęba?
12 marca, 2021

Pionowe złamanie korzenia zęba należy do nieprzyjemnych przypadków, kiedy potrzebna jest interwencja chirurga stomatologa. Z reguły do takiego problemu dochodzi w wyniku poważnego zepsucia kości. Jest to konsekwencją obecności schorzeń przyzębia, wad zgryzu lub psucia się zębów poprzez erozję lub abrazję. Korzenie są w takiej sytuacji słabe i z uwagi na to są bardziej wrażliwe na urazy. Pionowe złamanie może pojawić się również w skutek komplikacji leczenia kanałowego i z reguły dotyczy zębów trzonowych w dolnej szczęce i przedtrzonowców –  w żuchwie.

Dostrzeżenie pionowego złamania jest trudne. Niekiedy nawet zdjęcie RTG szczęki nie pokazuje precyzyjnie linii złamania, co sprawia, że trudno dostrzec kłopot. Oczywiście dentysta ma za zadanie, przedstawić dobrą diagnozę oraz efektywnie zaradzić na problem. Świadczyć o tym, że miało miejsce pionowe złamanie może ból zależny od temperatury albo nacisku przy nagryzaniu. Zlekceważenie złamania może poskutkować powstaniem przetoki.

Leczenie dentystyczne tego problemu wlicza się do skomplikowanych oraz z reguły kończy się ekstrakcją zęba. Najistotniejszym etapem jest właściwa diagnoza, dzięki czemu dentysta będzie świadom, jaką metodą może na to zaradzić. Warto też Zwrócić uwagę na zapobieganie pojawienia się takiego złamania. W tej sytuacji znacznie prościej przeciwdziałać, eliminując choroby przyzębia oraz dbając o higienę, niż leczyć bez wyrwania zęba. W czasie leczenia kanałowego stomatolog endodonta dokłada wszelkich starań, aby uniknąć powikłań.